Verkeersexamen in 1954 School met de Bijbel Enter

Verkeersexamen in 1954 School met de Bijbel Enter

In de hoogste klassen van de lagere school kwamen al heel wat kinderen op de fiets naar school, vooral natuurlijk uit het buitengebied. Het verkeer begin jaren vijftig van de vorige eeuw in Enter had niet veel te betekenen. We zaten als kinderen soms op de Brandput in het centrum van Enter om kentekens te noteren van auto’s die passeerden. Als je een ander nummer kon noteren dan een E-nummer (Overijssel), was je middag goed.

De Brandput, het Centrum van Enter. Rechts de smederij van Ten Brinke.

Toch kregen we in de hoogste klas verkeerslessen. Verkeersborden waren zeldzaam in Enter dus als we eens ergens anders waren, moesten we daar wel kennis van hebben. Verkeerslichten (stoplichten noemden ze dat toen) kenden we niet in Enter (anno 2018 overigens nog steeds niet). Deze verkeerslessen resulteerden in een examen dat uiteindelijk afgelegd moest worden. Als je slaagde kreeg je een officieel Verkeersdiploma. Toen de grote dag naderde werd je toch wel zenuwachtig. De dag voorafgaande aan het examen werd in de klas de route besproken. In het stratenarme Enter was het niet eens zo eenvoudig een beetje interessante route uit te zetten voor een verkeersexamen. Je kreeg een nummer opgespeld, zodat de eventuele verkeersovertreder geïdentificeerd kon worden.

Vanaf de School met de Bijbel aan de Rijssenseweg moesten we naar de Brandput fietsen. Hier linksaf de Dorpsstraat op en dan gelijk naar rechts de Bornerbroekseweg op. Keurig links en rechts richting aangeven. Auto’s en motoren hadden toen nog voorrang op langzaam verkeer.

Vanaf de Bornerbroekseweg moest je na een paar honderd meter linksaf een sintelweg in, die naar de Werfstraat voerde langs het voetbalveld van Enter Vooruit. Hier was een mobiel verkeerslicht opgesteld, dat door Jacob Westerik (bijnaam Het Gröskalf), veldwachter in Enter, bediend werd. Het stoplicht stond op rood dus ik stopte. Hierna sprong het stoplicht op oranje wat enige verwarring teweegbracht (foutje van Westerik). Na groen licht voerde de tocht verder de Werfstraat op achterlangs de Nederlands Hervormde Kerk naar de Dorpsstraat. Hier ging het rechtsaf de Dorpsstraat op. Daar fietsten diverse onderwijzers(essen) heen en weer om een beetje lastig verkeer te creëren.
Daarna mocht je linksaf het verbindingsstraatje tussen de Dorpsstraat en de Hogebrink in, tussen de panden door van klompenmaker Getkate (Raps-Derk) en de winkel van Mekenkamp (Poppen-Mans). Aan het einde van dit korte verbindingsstraatje was een tweede mobiel verkeerslicht opgesteld. Deze werd bediend door veldwachter Prins, die door iedereen in Enter gerespecteerd werd. Hier sprong het stoplicht wel van rood op groen.

Op sommige punten in de route waar de examenkandidaat zich onbespied waande had de commandant van de politiemacht in Enter veldwachter Meutstege zich verdekt opgesteld en deed zijn bijnaam (de Loerpette) eer aan. Aan het einde van de route vanuit de Julianastraat naar de Rijssenseweg was een verkeersbord opgesteld (nadering voorrangsweg). Moest je hier nou fietsers ook voorrang geven?

Nadat alle kandidaten terug op school waren, was het nog een halfuurtje zweten en daarna was de uitslag. Ik kan me niet herinneren dat er iemand gezakt was.”

Johan Altena

Eerder gepubliceerd in de Wiezer

Andere verhalen

Hallehuizen in Enter
Kerkelijke geschiedenis van Enter
De ontwikkeling van Enter en de Enter es
Het Leyerweerd
Het herenhuis Kattelaar
De Molens van Enter
Het Exo een historische plek in Enter
Het  Enterveen voor 100 jaar.
Schilder Wedda uit Enter werd geboren op de gasbel van Slochteren
2e Wereldoorlog voorkwam drooglegging Mokkelengoor
Studiegroep “De Apenberg” van de TH-Delft maakte in 1952 uitbreidingsplan voor Enter
Onderduiken in Enter in de Tweede Wereldoorlog
De komst van straatverlichting en elektriciteitsbedrijf in Enter
Onderzoek erf- en grondnamen in Enter
De molenaarsfamilie Dissel in Enter
Enterse Zompen bij de Oosterhof in Rijssen
Velten of Broeze: een ingewikkelde connectie in Enter
Graanelevator voor de Coöperatie
Vakbeweging Enter vernietigt haar archieven tijdens WO2
Uitvinding van Morsink: Legnesten!
Dirk Getkate leraar aan de Klompenmakersvakschool
Gezin uit ontruimd Arnhem vond onderdak in Enter
Enternaren werkten als dwangarbeider in munitiefabriek Strausberg
Plattegrond van Enter in het begin van de jaren zestig
Het Erve Berends
50 jaar bevrijding Enter
De geschiedenis van het herenhuis Berghorst in Enter
Vriejn in ’n Bulnershook
Een Enterse jongen in oorlogstijd
Een bruiloft op het Leyerweerd in de 19e eeuw
De Twentse Hoeve in Enter van Boerderij-Eethuis tot restaurant met Michelinster
Het oale geet hen, het nieje kump an
Hoe behouden we het restant van de historische Enter es
Witte Hoes en Hotel Rijsserberg in Het Hollands Schwarzwald
Leden van de Enterse N.B.S bewaakten deel van de dijk Noordoost-polder in 1945
Een eeuw geleden gingen de laatste Enternaren naar Holland om gras te maaien
Enternaren in de mobilisatietijd (1914 -1918)
Ophalen huisvuil en hygiëne in Enter
De verdwenen kleine middenstand in Enter
De historie van de katholieke kerk in Enter
De kwestie Eerdmans, de Botterheer
De boerderij ‘De Jêênte’ in Enter
Verkeersexamen in 1954 School met de Bijbel Enter
Zandstrooien
Spinnen
Midwinterhoorn maken
Kantklossen in Enter
Enter 802
De klompenmakerij van Helmes-Jans
Eanter hef un zwembad! (juli 1936)
Vertelsel van vraoger
Het leven van Arend Jan Leestemaker
Honderd jaar telefoon in Enter
Sunt-Jaopik
Overval op de Boerenleenbank Rectum-Ypelo
Rijssense strijd tegen dansvermaak uit Enter
In het ‘Mengat’ in Enter
Het Verzet
De Oorlogsjaren
Het Onderwijs in Enter
De bevolking van Enter in 1880
Ganzen en katoentjes
De reis van ‘Klitsen-Jan Wilm’ naar de Holland Fair in Amerika
De eerste autobusdiensten in Enter
Het ontstaan van boekhandel Waanders
Klompenmaken in Enter
Europese Promotiedagen Handmatig Klompen maken
Van Bakkersknecht tot klompenmaker
Dijken en stegen in Enter
40-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina in 1938
De geschiedenis van de Coöperatieve Landbouwvereniging in Enter
De Keurstbrug over de Regge in Enter
Meetbrieven, lastgelden en patentrechten
BEVRIJDING VAN ENTER (6)
BEVRIJDING VAN ENTER (5)
BEVRIJDING VAN ENTER (4)
BEVRIJDING VAN ENTER (3)
BEVRIJDING VAN ENTER (2)
BEVRIJDING VAN ENTER (1)
De geschiedenis van de begraafplaatsen in Enter
De aanleg van harde wegen in en om Enter
Jais-Hin’n
De Oale Uup’n
Het maritiem vakantieverleden van dokter Veldhuyzen van Zanten
Verdeling marke Enter in tapperij de Halve Maan
Een klompenschipper uit Enter
Van Langenhof tot Wooltershoes
Hotel De Adelaar, opkomst en ondergang
Van schippersdochter tot kasteelvrouwe
Het uitgaansleven in Enter in vroeger tijden
Het Pluimershuis
Bijnamen
De geschiedenis van het dorp Enter
Forensendorp
Klompen maken
Ganzenhandel met Duitsland en Engeland
Scheepvaart en de Enterse zompen
Bevolkingsgroei en het Markestelsel
De Munsterse oorlogen
Hervorming en opstand
Rohaan
Kattelaar
Het Leijerweerd
Geschiedenis van het erve Borgerink
Van Conrading tot Deks 1475-1971
Het erve Dekkers van 1601 tot 1971
Het pand Bolscher
Oude Katholieke kapel
Neringdoenden in Enter anno 1880
De eerste garage
Oude erven
Enterse adel
Naam en ouderdom Enter
Scroll naar boven